Kläder.

Behovet av att fotografera kläder har alltid varit stort. Idag fotograferar klädtillverkarna huvuddelen av bilderna förutom mode tidningar, men på 80-talet fotograferade de flesta affärer bilderna till sina egna annonser. Mycket för att an ville stå ut och ha sin egen prägel på annonserna. Vilket fortfarande är lika viktigt om man vill synas. Då som nu ville man fotografera kläderna på levande modeller för den rätta känslan, men det blev ofta opraktiskt eftersom det då behövdes modeller i olika kroppsstorlekar och utseende. Det enda alternativet som egentligen fungerade förutom att fotografera på modeller var att vika kläderna på något sätt och sedan fotografera av dom. I början av 90talet började jag att experimentera med att lägga kläderna på golvet och sedan stoppa in träklossar och handdukar för att ge kläderna volym. Idéen utvecklades senare med specialbyggda dockor där vi hängde på kläderna så att det såg ut som om en osynlig människa fanns i dom.  Det gav Sea Life ett speciellt utseende på deras annonser som fungerade och gjorde dom marknadsledande i 10 år. Det blev också det mest kopierade sättet att fotografera kläderna på och idag har nästan all kopierat det.

Sierra Design fotograferad 1994 med klossar och handdukar.

Sierra design 94

 

Idag använder jag fortfarande mina gamla specialgjorda dockor trots att den digitala utvecklingen har gjort det mycket lättare att både frilägga bilden och ta bort snören och stöd man avvänder för att få dockan att se levande ut. För det är fortfarande lika viktigt att få plagget att se levande ut. Där inga störande veck eller former förstör känslan för betraktare. Dessa frilagda bilder har blivit väldigt viktigt om man vill kommande på tidningarnas plocksidor. Har man väl kommit dit gäller det att stå ut. Något som de flesta klädföretag inte verkar bry sig om.

Jacka från Mountain Works.

 

MW Coldwar Grass 600

Kläder fotograferade för olika kunder.