Produktbilder

Vad är en produktbild?  Är det skillnad på att fotografera människor, produkter, sport, eller mat. Tänker man på olika sätt. Egentligen inte. De grundläggande principerna är de samma. Visuellt måste det hålla ihop och bli intressant. Själv har jag alltid tyckt att det är spännande att få fotografera det olika typer av bilder och möjligheten till att flytta över erfarenheten från en typ av fotograferande till en annan och inte hamna i ett fack.

Det regnade inte förgäves.

Droppar svart

Produkt och matfoto.

Posted by on Mar 13, 2014 in Produktfoto | 0 comments

Produkt och matfoto.

Allt vi ställer framför en kamera och tar ett foto av blir i princip ett produkt foto. Många gånger visar det sig vara väldigt svårt eftersom när vi har full kontroll på vår omgivning och inte kan förlita oss på turen. Då måste vårt unika öga se möjligheterna till att producera bra bilder. I vanliga fall när man fotografera naturbilder, sportbilder, gatubilder etc finns det alltid en bit av tur som kan göra bilden unik. men för den fotograf som går in i studion och fotograferar blir det fruktansvärt tydligt om talangen saknas speciellt för det tränade ögat.           Omslagsbild till Bonniers årsberättelse. Allt gjort med gamla Trycktyper. Fotograferat med en storformats kamera.  ...

read more

Kläder.

Posted by on Mar 11, 2014 in Produktfoto | 0 comments

Kläder.

Behovet av att fotografera kläder har alltid varit stort. Idag fotograferar klädtillverkarna huvuddelen av bilderna förutom mode tidningar, men på 80-talet fotograferade de flesta affärer bilderna till sina egna annonser. Mycket för att an ville stå ut och ha sin egen prägel på annonserna. Vilket fortfarande är lika viktigt om man vill synas. Då som nu ville man fotografera kläderna på levande modeller för den rätta känslan, men det blev ofta opraktiskt eftersom det då behövdes modeller i olika kroppsstorlekar och utseende. Det enda alternativet som egentligen fungerade förutom att fotografera på modeller var att vika kläderna på något sätt och sedan fotografera av dom. I början av 90talet började jag att experimentera med att lägga kläderna på golvet och sedan stoppa in träklossar och handdukar för att ge kläderna volym. Idéen utvecklades senare med specialbyggda dockor där vi hängde på kläderna så att det såg ut som om en osynlig människa fanns i dom.  Det gav Sea Life ett speciellt utseende på deras annonser som fungerade och gjorde dom marknadsledande i 10 år. Det blev också det mest kopierade sättet att fotografera kläderna på och idag har nästan all kopierat det. Sierra Design fotograferad 1994 med klossar och handdukar.   Idag använder jag fortfarande mina gamla specialgjorda dockor trots att den digitala utvecklingen har gjort det mycket lättare att både frilägga bilden och ta bort snören och stöd man avvänder för att få dockan att se levande ut. För det är fortfarande lika viktigt att få plagget att se levande ut. Där inga störande veck eller former förstör känslan för betraktare. Dessa frilagda bilder har blivit väldigt viktigt om man vill kommande på tidningarnas plocksidor. Har man väl kommit dit gäller det att stå ut. Något som de flesta klädföretag inte verkar bry sig om. Jacka från Mountain Works.   Kläder fotograferade för olika...

read more

Assistentåren.

Posted by on Mar 11, 2014 in Produktfoto | 0 comments

Assistentåren.

Som all fotografi handlar produktfoto om att komponera och ljussätta ett objekt inom bildens fyra sidor. Så att formen lätt leder blicken över bilden. Jag hade turen att i början av min fotografiska karriär bli assistent till Svante Fisherström på Studio Tranan. En av Sveriges bästa fotografer på att ljussätta bilder så att det uppstod en spännande dynamik. Här är en bild från Scanias studio i Södertälje där jag både var modell och assistent. Bilden tagen 1980.  ...

read more